Thursday, February 16, 2012

Ayah....


Aku ingin coretkan kisah ayah...tapi belum apa-apa, ayaq mata dah bertakung dlm tasik mata ni...Aku tak nak dok kenang atau coretkan yang sedih2, tapi yg gembiranya apa ya...
Kesian kat ayah....itu je la yg termampu aku dpt lafazkan, tapi ayah kata takpalah, itu ujian dekat dia, dia redho dan terima semuanya. Kata ayah, itulah bila kita dah tua macam tu lah...masa dah makin dekat. Selagi ayah mampu, ayah tetap jaga mak seadanya sebab itu wajib bagi ayah. Aku sebagai anak, sesak rasa napas. Aku cuma mampu berdoa je la setiap waktu untuk depa dua orang. Sering juga aku hadiahkan Fatihah bagi kat depa, kekadang sampai aku menangis.
Terima kasih juga aku pada radio Sinar yg sering menyiarkan rakaman nasihat dari Dato' Dr Mohd Fazilah Kamsah yg sentiasa mengingatkan betapa perlunya kita sering menghubungi kedua ibubapa kita dan jangan biarkan mereka rindu dengan anak-anak, takut-takut kita menjadi anak derhaka. Yang ini timboi juga peristiwa lucu tapi serius bagi Mia, bila aku ceritakan nasihat DMFK ni, dia terus tanya bagaimana pula kalau rindu seorang adik kepada kakaknya...? (so...sweet..)
Mak kadang-kadang ingat, kadang-kadang pelupa...amnesia kut. Adik aku tiap bulan memang akan balik kampung menjenguk kedua org tua kami. Moga Allah memberkati hidupnya sekeluarga. Untung juga dia jadi surirumah dan terimakasih untuk suaminya yang mengizinkan. Semoga hidup kalian bahagia dunia akhirat. Kata adikku, semasa dia balik kampung, mak selalu mengadu sakit la...dan macam-macam hal, tapi mungkin masa tu memang dia sakit badan kata ayah. Tapi masa aku balik semasa cuti Maulidulrasul hari tu, tak ada pula, sihat je...dok senyum aje, tapi asyik tanya anak jantan aku tu kenapa tak balik. Cuma mak sering bertanya benda yang sama setiap kali. Jawapan aku juga adalah benda yang sama (ayat sama). Kata kakak, teringat kisah burung murai... Mak masih macam tu la...dah lama. Pergerakannya dengan mengesut...dah tu kerap pula buang ayaq kecik, kadang-kadang tu aku rasa ayaq kencing tu bukan banyak pun. Lantai kena mob selalu sebab kadang-kadang tak dan nak sampai kat bilik ayaq pun dah..... Mak memang susah buang ayaq besaq, tapi bila dah buang ayaq besaq....itu lah yang buat aku sedih sangat mengenangkan nasib ayah.
Ayah mandikan mak, siapkan mak....siapkan makan minum. Mak pula kalau ditanya nak makan ke, selalu tak nak...tapi bila ayah balik mesti nak makan. Mungkin nak ayah sediakan juga. Ya la....mereka dah lama hidup berdua saja, sejak anak-anak aku dah belajar kat kolej. Sebelum ni mak lah yang jaga mereka. Masa balik hari tu, kakak (anak aku- Liyana) selalu bagi tau mak yang dia dan adik (Suhael) maklah yang jaga dari kecil sampai besar. Mak senyum je...ingat ke tidak aku pun tak tahu, kadang-kadang dia panggil Liyana adik, kekadang kakak. Agaknya masa dia panggil kakak tu dia ingat la...masa panggei adik tu tak ingat kut...
Ayah....,beruntung mak dapat suami macam ayah, ayah terima ujian dari Allah dan terima mak seadanya. Ayah jaga mak dengan baik sekali, tak pernah ayah tinggi suara. Ayah jenis tak banyak cakap. Apa yang keluar dari mulut ayah, hanya yang perlu sahaja...tak pernah aku dengar ayah berleter. Ayah banyak berkorban bagi keselesaan pada adik-adik dan anak-anak buah dia...ayah tak pernah kisah kalau pun adik-adik dan anak-anak buah dia ambil kesempatan diatas keikhlasan dia. Cuma kadang-kadang aku sakit hati juga, sebab kebajikan ayah jarang anak-anak buahnya ambil berat. Buat masa ni apa yang aku nampak, hanya Pak Ndak saja yang paling rapat dengan ayah. Pak Ndak tidak berkira, tapi dia pun bukanlah orang yang senang. Anak-anak buah asyik suka meminta dan meminjam je dari ayah...sakit juga hati aku bila difikir-fikirkan.
Lagi sorang ni anak ayah...ntahlah, kalau tak sebab anak-anak susah la nak balik jengok orang tua tu. Aku ada juga basuh dia dan nampaknya selepas aku basuh tu ada la balik jenguk ayah & mak. Walhalnya dia lagi dekat dari aku dan adik aku dengan kampung. Nak kata ada anak kecik sekolah, tak ada. Setahu aku anak dia paling kecik tu dah layak jadi mak orang dah...
Ayah.... adakah suami aku akan ...... jika aku....Ya Allah....rahmatilah hidup mak & ayah aku, kau ampunilah segala dosa mereka.



Ya Allah...ampunilah dosa-dosaku. Aaminn.

3 comments:

fikrijumiran said...

comel la makcik nangis :)) semoga semuanya dipermudahkan aminn :))

LJ's Key said...

fikri, ade ke patut. haha

aaa rindu ar tok chak :(( wuwuwu

fikrijumiran said...

air mata seorang ibu tu lah yang paling berharga sekali dalam dunia :))