Thursday, June 24, 2010

Selepas Cuti Sekolah

Minggu ini paling sibuk dengan kerja opis. Tak menang tangan nak buat yang mana satu selepas minggu cuti sekolah berakhir. Minggu lepas minggu paling tension (minggu kedua cuti sekolah).
Bawa Amirah ke Melaka Bandaraya Bersejarah 3 hari 2 malam, stay kat Pantai Puteri. Selasa malam dapat call dari Suhael, makku jatuh dan dah tak boleh bangun. Masa tu nak makan malam kat gerai di Pantai Puteri...mulanya lapar sangat sebab makanan kat Melaka nie bagi ku tak ada yang sedap. Bila dapat tahu berita nie langsung hilang selera makan.
Esok pagi kami bertiga bertolak balik ke Puncak Alam, aku kena basuh segala kain baju dan esok pagi pula kami bertolak balik Perlis. Sebelum ini tak bercadang nak balik sebab seminggu sebelum cuti sekolah aku dah balik kampung. Lagi pun budget pun tak berapa nak cukup sebab tengah buat renovation rumah. Tapi kita merancang Allah menentukan....aku sampai juga ke Perlis. Malam suamiku balik ke Puncak Alam dengan bas. Sedih tengok mak..dah tak boleh bangun, langsung terkelepek atas tempat tidur dan paling aku kesian pada ayah yang dengan senang hati menjaga mak. Ayah cuma tinggalkan mak masa nak pergi surau atau masjid je...Alhamdulillah..mak tak ada sakit yg lain-lain macam kenching manis, darah tinggi, jantung...cuma tak ada kederat...mungkin masa mudanya mak terlalu kuat bekerja membanting tulang bantu ayah membesarkan kami adik beradik.
Bila tengok mak macam tu aku ambil keputusan akan buat treatment dengan bersungguh-sungguh dengan tilam magnet yg aku bawa balik dulu. Masa memula bawa balik tilam dulu, masa tu mak masih boleh bangun jenjalan walaupun bertaktih, treatment tak boleh buat dengan betul sebab mak selalu bangun masa tengah buat treatment, lagi pun masa tu aku balik sekejap saja...tak boleh buat betul-betul. Bila tengok mak macam ni (dah tak boleh bangun) aku berazam buat treatment tu, lagi pun aku 4 hari kat kampung. Alhamdulillah 2 hari lagi sebelum aku balik Puncak Alam, mak dah boleh angkat tangan untuk sanggulkan rambutnya dan boleh gerakkan kakinya sendiri.
Hari Sabtu 19/6/2010 aku pun berangkat balik dengan Suhael dan Amirah ke Puncak Alam. Aku memandu sendiri, pertama kali aku memandu balik kampung tanpa suami. Aku balik hari Sabtu takut jalan jem kalau balik Ahad sebab cuti Sekolah dah habis, tentu ramai yang balik hari Ahad. Sebelum ini pun aku nak je memandu balik kampung dengan anak ke masa cuti sekolah, tapi suami tak kasi entahlah mungkin tak harap kut atau serba salah nak biarkan aku balik tanpa dia. Aku singgah rumah mertua kat Padang Rengas, petang teruskan perjalanan ke Puncak Alam. Hari Isnin adikku pula sampai ke kampung untuk jaga mak..tapi hari ini (21/6/2010) malam dia pula akan bertolak ke KL dengan keretapi. Besok mungkin kakak pula balik. (Aku haraplah) Hari-hari aku call kampung tanya khabar mak...semoga mak cepat baik..

1 comment:

Queen said...

Semoga tok cepat baik. Amin.