Thursday, January 7, 2010

Belajar Memandu

Salam. Hari ini aku mengambil cuti untuk menghantar anak aku yang sulung untuk kelas memandu dia. Ini untuk preparation sahaja memandangkan hari Jumaat ini ada test JPJ. Aku harap anak aku lulus, kalau tak alamatnya, terbanglah lagi wang ringgit untuk ulangannya. Tidak mengapa, kalau ada rezeki tu, adalah.

Dalam perjalanan selalunya aku akan berbual - bual pelbagai perkara dengan anak aku. Tetapi memandangkan dia akan mengambil test, aku pun ceritalah sedikit tips2 yang aku tahu dari guru memanduku dahulu. Aku masih ingat kata - kata beliau, Mr.Pang. Sampai sekarang masih ingat. Itulah jasa guru barangkali. Beliau selalu berpesan padaku,

" Setiap kali tukar gear mesti smooth. Kalau boleh, jangan bagi penumpang perasan pun yang kita sedang tukar gear.."

" Kereta ini ibarat mainan, kita yang control dia, so jangan sesekali panic, mesti relax. Barulah kita dapat menguasainya.."

Jadi, setiap apa pun yang kita lakukan, yakin dan confident dengan diri sendiri. InsyaAllah, boleh.

No comments: