Wednesday, March 31, 2010

Cikgu oh cikgu...

Terkejut bila anak kecik ku minta aku tengok kat lengannya bengkak dan ada kesan lebam dan sedikit kesan darah dan dia bagi tau yang dia kena cubit dengan cikgunya. Marah pun ada rasanya...aku tak kisah kalau kena cubit tu sebab ada juga dia bagitau kekadang cikgu cubit kat perut kalau jawab soalan salah. Yang ini aku marah sebab kesan tu dah tentu sakitnya bukan kepalang. Aku tanya kenapa cikgu tu cubit, dia nakal ke atau tak buat keja rumah yang diberi ke atau apa-apa ke?. Dia kata tak ada...cikgu tu baik je katanya, tapi cikgu tu kata kalau ada salah sorang dari pelajar yang tak buat keja atau tak tahu jawab soalan semua akan kena cubit. Wah!! ini dah melampau. Tak betullah cara cam tu... Aku catit dalam kalendar, kalau dia buat lagi siap, aku nak pergi jumpa sendiri.

Aku nak tanya, wahai cikgu, awak keja cikgu ni sebab awak tak dapat keja lain ke atau sebab memang minat nak jadi cikgu...? Jadi cik gu ni kalau tak minat toksah lah..buat naya bebudak je..

Anak-anak itu adalah amanah Allah kepada kita, mereka perlu dididik bukan didera. Sakit hati aku bila tengok kesan cubitan tu. Menyumpah juga aku dekat cikgu tu...Aku dapat tahu dia tengah mengandung anak pertama, dah dapat anak esok baru dia tahu macammana rasanya. Orang lain pun mengandung juga..bukan awak sorang.
Masa nak tidur lebih kurang pukul 12.30 mlm, nak set alarm kat hp, tengok El ada call dalam pukul 6.46 petang. Masa tu masih dalam perjalan pulang dari opis, tengah ride mana perasan. Bila cal balik no reply, mungkin dia pun dah tidur, dah lewat malam. Pagi tadi pukul 7.00pagi, cal pun tak jawab juga. Tengahari pukul 12.30 tengahari aku cal semula, rupa-rupanya dia bagi tau hp dia hilang dalam kelas, masa keluar kejap rehat kut...setengah jam kemudian bila dia sedar, dia berpatahbalik kekelas tapi hp dah hilang. Dah tak ada rezeki la tu.
Petang aku cal semula dia, minta dia report kehilangan dengan syarikat telekomunikasi yang dia langgan.

No comments: